Завдяки запущеній у 2006 році державній кампанії по боротьбі з курінням, імідж тютюнових компаній помітно постраждав. Саме тоді Україна ратифікувала Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну. Таким чином компаніям заборонили рекламувати тютюнові вироби та спонсорувати масштабні публічні заходи, де всюди вивішують символіку меценатів і повторюють назви компаній.
Суттєві зміни в антитютюновому законодавстві скеровані на попередження та зменшення вживання тютюнових виробів відбувалися у 2012 та 2021 роках.
Так, було заборонено будь-яку рекламу, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів та введено повну заборону реклами/стимулювання продажу/спонсорства пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет/заправних контейнерів/ рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Зокрема забороняється: розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів.
Попри те, що реклама тютюнових виробів заборонена, тютюнова індустрія використовує таку маніпуляцію, як рекламна викладка тютюнових виробів у точках продажу, користуючись вітринами/касами/кіосками як рекламними площинами. Це коли тютюнові вироби мають спеціальне оформлення і вони це називають не рекламою, а викладкою. Наче звичайне розміщення товару, як на полицях магазину. Пачки сигарет розміщують у привабливих лайтбоксах, додають 3D-малюнки або рухливі зображення, підсвічування, фонові вставки.
За сім місяців 2024 року до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області надійшло 25 звернень споживачів про порушення заборони реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння та електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
На підставі даних скарг посадовими особами Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами було проведено позапланові заходи державного нагляду (контролю), в ході яких було виявлено на окремих стелажах (вітринах) з підсвічуванням розміщення тютюнових виробів та пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння з використанням графічних зображень та фонових вставок, відмінних від іншого торговельного обладнання, чим порушено вимоги ст. ст. 16 та 161 Закону України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”.
За результатами проведених перевірок 1️2 суб’єктів господарювання було притягнуто до відповідальності згідно зі ст. 20 вказаного Закону та накладено штрафи за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення у розмірі 30 тис. грн на кожного.
У разі виявлення зовнішньої чи внутрішньої реклами тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння чи електронних сигарет/заправних контейнерів/рідин, що використовуються в електронних сигаретах, Ви можете надіслати скаргу до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області на заклад, адміністрація якого допустила порушення антитютюнового законодавства.