У зв’язку із надходженням численних звернень громадян щодо цін на ліки, Головне управлінням Держпродспоживслужби у Львівській області надає наступні роз’яснення.
Згідно з постановами Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 та №667 від 02.09.2015 на Державну службу з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів покладені функції із здійснення державного контролю (нагляду) за дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування виключно державних регульованих цін.
Державне регулювання цін запроваджене лише на лікарські засоби та вироби медичного призначення, які включені до Національного переліку основних лікарських засобів (крім наркотичних, психотропних лікарських засобів, прекурсорів та медичних газів), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 № 333. Отже, держрегулюванню цін підлягає лише близько 40% від загальної кількості зареєстрованих в Україні лікарських засобів.
60% ліків реалізуються в режимі вільного ціноутворення, що позбавляє Держпродспоживслужбу можливості здійснення контролю за їх цінам.
Також зазначаємо, що держрегулювання цін реалізується шляхом запровадження граничного розміру постачальницько-збутових (оптових) та торговельних (роздрібних) надбавок, які встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 № 955 в розмірі :
– граничні постачальницько-збутові (оптові) надбавки не вище ніж 10 відсотків до оптово-відпускної ціни;
– граничні торговельні (роздрібні) надбавки не вище ніж 25 відсотків до закупівельної ціни.
Отже, під держрегулювання цін (шляхом обмеження надбавок) підпадає лише дистриб’юторська та роздрібна мережа, що реалізує ліки включені до Нацпереліку, тоді як ціна виробника нічим не обмежена і відповідно не контролюється, а формується ним із власних міркувань, що призводить до можливості застосування виробниками різних оптово – відпускних цін, від яких напряму залежить кінцева роздрібна ціна.
Для підвищення ефективності держрегулювання цін на лікарські засоби Держподспоживслужба України неодноразово зверталась з зазначеною проблематикою до Міністерства охорони здоров’я України.
На даний час розглядаються проекти змін у порядок держрегулювання цін шляхом встановлення на лікарські засоби (включені до Нацпереліку) референтних оптово-відпускних цін.
В свою чергу, Головним управлінням Держпродспоживслужби у Львівській області, для забезпечення захисту прав громадян та недопущення перевикористання бюджетних коштів на відшкодування вартості лікарських засобів, що реалізуються за бюджетні кошти, неодноразово – на спільних семінарах, нарадах, скайп-нарадах, сайтах органів виконавчої влади (в т.ч. ЛОДА) наголошено суб’єктам господарювання на необхідності дотримуватись вимог встановленого державного регулювання цін на лікарські засоби.
Також, згідно Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держпродспоживслужби на 2019 рік, затвердженого наказом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 28.11.2018 № 964, проводяться планові та позапланові (в разі надходження обґрунтованих звернень громадян та погоджень Міністерства економіки) перевірки щодо дотримання аптечними закладами держдисципліни цін. Відповідно, у 2019 році порушення держдисципліни цін встановлено у 100% із числа перевірених суб’єктів господарювання до яких, відповідно Закону України «Про ціни і ціноутворення», застосовано адміністративно-господарські санкції.