Важливим та актуальним питанням є контроль за наявністю ГМО в садивному та насіннєвому матеріалі, оскільки саме насіння є основою для виробництва готової продукції. Закон України «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів» регулює відносини між органами виконавчої влади, виробниками, продавцями, розробниками, дослідниками, науковцями та споживачами генетично модифікованих організмів та продукції, виробленої за технологіями, що передбачають їх розроблення, створення, випробування, дослідження транспортування, імпорт, експорт, розміщення на ринку, вивільнення в навколишнє середовище та використання в Україні, із забезпеченням біологічної й генетичної безпеки.
Відповідно до Закону забороняється промислове виробництво та введення в обіг ГМО, а також продукції, виробленої з їх застосуванням, до їх державної реєстрації та забороняється ввезення на митну територію України ГМО, а також продукції, виготовленої з їх застосуванням, до їх державної реєстрації, за винятком таких, що призначені для науково-дослідних цілей або державних апробацій (випробовувань).
Однак, на сьогодні жодний сорт культурних рослин до Державного реєстру генетично модифікованих організмів не занесений. Таким, чином, продукти ГМО в Україні офіційно не вирощуються. Їх ввезення в Україну та культивація є незаконними.
Наголошуємо, що порушення вимог Закону України «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів» і прийнятих на його основі нормативно-правових актів тягне за собою цивільну, адміністративну, дисциплінарну або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Перевірити наявність ГМО у складі насіння, яке плануєте придбати, можливо шляхом відбору проб від партій насіння та подальшої їх перевірки в акредитованих лабораторіях на визначення генетично модифікованих організмів.
Розроблено Методичні рекомендації щодо відбору проб насіння, зерна та рослин для визначення наявності генетично модифікованих організмів під час здійснення заходу державного нагляду (контролю) в сферах зерноведення, рослинництва, насінництва і розсадництва, охорони прав на сорти рослин та ГМО у відкритих системах. Ці Методичні рекомендації поширюються на призначене для сівби насіння, зерно, рослини сільськогосподарських культур та встановлюють вимоги до здійснення відбору проб насіння, зерна та рослин для проведення оцінки наявності генетично модифікованих організмів.
Відбір зразків насіння здійснюється на підставі письмового вмотивованого рішення керівника органу державного нагляду (контролю) згідно із Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Проводить такий відбір проб посадова особа територіального органу Держпродспоживслужби, що здійснює повноваження державного нагляду (контролю) у сфері насінництва та розсадництва.
На період дії воєнного стану наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.02.2023 року № 211 «Про затвердження Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сферах карантину та захисту рослин, насінництва та розсадництва, за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованих організмів у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності» затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю):
1.Подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
2.Звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їхніх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
3.Доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері у зв’язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Утилізація насіння, зерна сільськогосподарських культур, де виявлені ГМО, здійснюється відповідно до Закону України «Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції», Порядку знищення насіння, яке не може бути використане на посів, продовольчі, кормові та інші цілі, та садивного матеріалу, який не може бути використаний для створення багаторічних насаджень або в інших цілях.
Звертаємо увагу, що Верховна Рада ухвалила проект Закону про державне регулювання генетично-інженерної діяльності та державний контроль за обігом генетично модифікованих організмів і генетично модифікованої продукції для забезпечення продовольчої безпеки (№5839).
Законопроєкт передбачає системний та комплексний перегляд чинного державного регулювання в сфері поводження з ГМО, забезпечення продовольчої безпеки держави шляхом здійснення державного нагляду (контролю) за використанням генетично модифікованих організмів і обігом генетично модифікованої продукції, а також сприятиме гармонізації законодавства України із законодавством Європейського Союзу, імплементації відповідних правових актів.
Основні положення законопроекту передбачають:
– розмежування повноважень органів державної влади з метою усунення дублювання функцій у сфері поводження з ГМО;
– удосконалення системи оцінювання ризиків ГМО щодо можливого впливу на здоров’я людини та навколишнього природного середовища;
– запровадження повноцінного регулювання генетично-інженерної діяльності в замкненій системі;
– запровадження європейських механізмів державної реєстрації ГМО та створення єдиного реєстру ГМ-джерел (в чинному Законі три реєстри: ГМО, генетично-модифікованих сортів рослин та харчових продуктів);
– запровадження поняття післяреєстраційного моніторингу та простежуваності;
– удосконалення вимог до маркування ГМ-продукції;
– посилення державного контролю на всіх етапах поводження з ГМО (створення, випробування, виробництва/вирощування, обігу і маркування), а також встановлення відповідальності за порушення законодавства у цій сфері.
Очікується, що прийнятий Закон матиме позитивний вплив на ринкове середовище, створить зрозумілі, прозорі правила для ведення бізнесу пов’язаного з генномодифікованими організмами та посилить державний контроль за обігом генетично модифікованої продукції. Крім того, дозволить досягти системної сумісності законодавства України із законодавством ЄС у сфері поводження з ГМО. Запровадження нових процедур поводження з ГМО, вимог до маркування продукції з ГМО захистить споживачів та дозволить уникнути правопорушень.