gov-ua
Головне управління
Держпродспоживслужби у Львівській області

Реклама чи викладка? Як торгові мережі намагаються обходити антитютюнове законодавство

Будь-яка реклама, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів заборонені – ст.22 (з 11 липня 2023 року) Закону України “Про рекламу” та – ст.16 (з 16 вересня 2012 року) Закону України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”. Додатково до заборони реклами тютюнових виробів, Законом №1978-ІХ введено (з 11 липня 2023 року)  повну заборону реклами/стимулювання продажу/спонсорства: пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння – ст. 161; електронних сигарет/заправних контейнерів/ рідин, що використовуються в електронних сигаретах – ст. 162.

Зокрема забороняється: розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, у яких такі вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, з використанням графічних зображень чи малюнків, кольорових елементів, фонових вставок, відмінних від кольору торговельного обладнання чи оформлення вітрини, рухомих світлових приладів, пристроїв для демонстрації відеороликів.

Аналогічні заборони щодо викладки також введені для пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння (ст.161) та електронних сигарет / заправних контейнерів/рідин, що використовуються в електронних сигаретах (ст.162), проте не допускається розміщення плаката про наявні вироби та ціни на них.

“Попри те, що реклама тютюнових виробів заборонена, тютюнова індустрія використовує таку маніпуляцію, як рекламна викладка тютюнових виробів у точках продажу,  користуючись  вітринами/касами/кіосками як рекламними площинами. Це коли тютюнові вироби мають спеціальне оформлення і вони це називають не рекламою, а викладкою. Наче звичайне розміщення товару, як на полицях магазину. Пачки сигарет розміщують у привабливих лайтбоксах, додають 3D-малюнки або рухливі зображення. Але чи ви бачили, щоби яскраво миготіли екрани біля йогуртів? Чи рису? Чи, наприклад, хліба?.

Усе це розраховано не на курців зі стажем, а на залучення молоді до шкідливої залежності. Дітей приваблює яскрава викладка сигарет і те, як оформлені пачки. Така реклама на вітринах ще й стимулює імпульсивні покупки та знижує ймовірність кинути курити для тих, хто цього хотів би.

Так, у січні 2024 року до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області надійшло два  звернення фізичних осіб про порушення антитютюнового законодавства, що спричинило шкоду їх правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю.  На підставі даних скарг спеціалістами Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами  було проведено  позапланові заходи державного нагляду (контролю) у двох супермаркетах, в ході яких було виявлено на окремих стелажах з підсвічуванням розміщення тютюнових виробів та  пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння з використанням графічних зображень та фонових вставок, відмінних від  іншого торговельного обладнання, чим порушено вимоги ст. ст. 16 та 16 Закону України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”.

За результатами проведених перевірок двох суб’єктів господарювання притягнуто до відповідальності згідно зі ст. 20  вказаного Закону та накладено штрафи за порушення законодавства про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення у розмірі  30,0 тис. грн на кожного.

Отож, у випадку  якщо Вами виявлено зовнішню чи внутрішню рекламу тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння чи  електронних сигарет/заправних контейнерів/рідин, що використовуються в електронних сигаретах Ви можете скласти скаргу до Держпродспоживслужби на заклад, адміністрація якого допустила порушення антитютюнового законодавства.

Державні сайти України