Сьогодні, як ніколи в історії, діти та підлітки грають важливу роль у споживанні товарів. Рекламні повідомлення буквально бомбардують дітей всюди де вони знаходяться. Наші діти — один із найцінніших ресурсів для маркетингових досліджень: вони, зазвичай, мають кишенькові гроші, які вони обов’язково витратять під впливом реклами; діти впливають на батьків, змушуючи їх купувати те, що вони бачили в рекламі; мають доступ до Інтернету через мобільні пристрої, який з самого дитинства виховує в дітях споживачів, людей, які будуть прагнути до покупки товарів у майбутньому. І це лише невеликий список причин, через які власники бізнесу орієнтуються на цю аудиторію, створюючи свої рекламні компанії.
Реклама може спричиняти стереотипізацію мислення, а відтак – поведінки, нав’язувати готові моделі й стандарти життя, призводити до певного викривлення соціальної поведінки. Реклама навіює думку, що купівля тієї чи іншої речі здатна зробити людину щасливішою, успішнішою, підвищити її статус.
Таким чином, реклама, а особливо рекламні телевізійні ролики безпосередньо впливають на психологічне здоров’я дітей. Приблизно до молодшого шкільного віку дитина просто не здатна повірити в те, що реклама може її обдурити, і що далеко не всі товари, показані в рекламних роликах, необхідні людині.
На захисті вразливої і ще несформованої психіки наших дітей стоїть Закон України «Про рекламу» (стаття 20 («Реклама і діти»), яким визначені певні вимоги до рекламних сюжетів.
Зокрема забороняється реклама:
- з використанням зображень дітей, які споживають або використовують продукцію, призначену тільки для дорослих чи заборонену законом для придбання або споживання неповнолітніми;
- з інформацією, яка може підірвати авторитет батьків, опікунів, піклувальників, педагогів та довіру до них дітей;
- з вміщенням закликів до дітей придбати продукцію або звернутися до третіх осіб з проханням зробити покупку;
- з використанням зображень справжньої або іграшкової зброї, вибухових пристроїв.
До того ж, реклама не повинна містити зображення дітей у небезпечних ситуаціях чи за обставин, що у разі їх імітації можуть завдавати шкоди дітям або іншим особам, а також інформації, здатної викликати зневажливе ставлення дітей до небезпечних для здоров’я і життя ситуацій.
Реклама не повинна завдавати дітям моральної чи фізичної шкоди, викликати у них відчуття неповноцінності.
Реклама не повинна вказувати на можливість придбання рекламованого товару, розрахованого переважно на дітей, кожною сім’єю без урахування можливостей її бюджету.
Реклама не повинна створювати у дітей враження, що володіння рекламованою продукцією дає їм перевагу над іншими дітьми. Зі свого боку батьки мають пояснювати дітям, що таке реклама і з якою метою її демонструють.
У разі виявлення реклами з ознаками порушення Закону України «Про рекламу», споживачі реклами можуть надіслати скаргу на адресу Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області (79011, м. Львів, вул. Д. Вітовського, 18).