Психологи та фахівці з реклами стверджують, що розміщення людей на фотографіях сприятливо впливає на ставлення споживачів до рекламованого продукту. Тому рекламодавці часто використовують саме фото з людьми. Такий дієвий маркетинговий хід для просування свого товару використовують багато виробників, продавців товарів та надавачів різного роду послуг, а особливо медичних послуг.
Право людини на використання його зображення охороняється законодавством, причому не тільки Цивільним кодексом, а й також рядом норм, які регулюють відносини, що виникають в процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.
Частина 1 статті 308 Цивільного кодексу України встановлює, що фотографія, інші художні твори, на яких зображено фізичну особу, можуть бути публічно показані, відтворені, розповсюджені лише за згодою цієї особи, а в разі її смерті – за згодою дітей, вдови (вдівця), а якщо їх немає, – батьків, братів і сестер.
Обов’язковість згоди особи, зображеної на розміщеному в рекламі фото, передбачена абзацом 9 частини 1 статті 8 Закону України “Про рекламу”, а саме: у рекламі забороняється використовувати зображення або ім’я фізичної особи без її згоди, наданої в письмовій (електронній) формі, або згоди інших осіб, отриманої у порядку, передбаченому законодавством.
Згода на використання зображення фізичної особи не вимагається, якщо фізична особа позувала чи виконувала роль для створення реклами за грошову або іншу винагороду та/або брала участь у створенні (зйомках) аудіовізуального твору, програми, її зображення використовується в рекламі (анонсі) такого аудіовізуального твору, програми, і рекламодавець має обсяг прав інтелектуальної власності на таку рекламу, достатній для обраного виду її розповсюдження. Вимога отримання згоди фізичної особи не поширюється на показ у рекламі грошових знаків із зображенням на них фізичних осіб.
Зображення людей є в більшості реклам: від салону краси і автосервісу до міжнародних компаній та політичних партій. Завантажити фото з Інтернету, де сайт гарантує відсутність претензій і згоду моделі – які проблеми? Часто виникає питання: чи потрібно отримувати згоду фізичної особи, зображеної на фото, взятому з інтернет-ресурсів? Зміст абзацу 9 частини 1 статті 8 Закону України “Про рекламу” дає підстави для висновку, що незалежно від джерела походження розміщеного зображення, наявності чи відсутності скарг від особи, зображеної на фото, чинним законодавством передбачено обов’язковість письмової згоди особи на розміщення її зображення в рекламі. Фото з інтернет-джерел не є винятком.
В разі, якщо ви опинилися в подібній ситуації, ви маєте право звернутися з відповідною претензією до недобросовісних рекламодавців з вимогою припинення використання вашого зображення. Якщо ж на вказану претензію не отримано належної реакції, подальший захист ваших прав й законних інтересів можливий в судовому порядку за наявності належної фіксації факту порушення.
Фізична особа, зображена на відповідній фотографії, може звернутись до суду та вимагати грошового відшкодування моральної шкоди за неправомірне використання її фотографії.
Також за захистом ваших прав можна звернутися до Держпродспоживслужби, яка відповідно до ст. 27 Закону України “Про рекламу” уповноважена накладати штрафи на недобросовісних рекламодавців.