Кабінетом Міністрів України поновлені заходи щодо захисту прав споживачів у сфері надання житлово-комунальних послуг (постановою від 08.03.2024 року № 261. п. 41 дозволено позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг).
До житлово-комунальних послуг належать:
1) житлова послуга – послуга з управління багатоквартирним будинком, яка включає в себе:
- утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території,
- виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
- купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
- поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;
2) комунальні послуги – послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.
Кожен споживач, який сумлінно оплачує житлово-комунальні послуги і при цьому спостерігає порушення своїх прав, має право захищати їх доступними правовими методами, відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» і постанова Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1145 передбачають конкретні механізми захисту прав споживачів. Одним із таких механізмів і є складання акта-претензії.
Отже, якщо ваші права споживача порушені при користуванні сплаченими житлово-комунальними послугами, тоді варто задокументувати порушення і виставити претензію надавачу житлово-комунальної послуги за неякісно надану послугу.
Згідно із Законами України “Про житлово-комунальні послуги” та “Про захист прав споживачів” особа, яка регулярно сплачує за житлово-комунальні послуги, але не одержує їх, має право звернутися до надавача послуг із відповідною вимогою. Для цього існує певний порядок дій, передбачених статтями 27, 28 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”.
Щоб засвідчити факт ненадання послуг, потрібно скласти відповідний акт. Без таких актів у кожному конкретному випадку відповідні вимоги вважаються необґрунтованими та безпідставними.
У разі порушення виконавцем умов договору, споживач викликає представника виконавця для складання та підписання такого акту-претензії, в якому зазначаються вид порушення, строки виникнення та усунення, кількісні та якісні показники послуг, тощо.
Представник виконавця зобов’язаний з’явитися на виклик споживача у строк, визначений договором, але не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання повідомлення споживача.
Акт-претензія складається споживачем та представником виконавця і скріплюється їх підписами. У разі неприбуття представника виконавця у визначений строк, або необґрунтованої відмови від підписання, такий акт підписується споживачем, а також не менш як двома споживачами відповідної послуги, які проживають (розташовані) в сусідніх будівлях (у приміщеннях – якщо послуга надається у багатоквартирному будинку), і надсилається виконавцю комунальної послуги або управителю (щодо послуги з управління багатоквартирним будинком) рекомендованим листом. Взагалі при з’ясуванні спірних питань, що виникають у зв’язку із наданням (отриманням) будь-яких житлово-комунальних послуг, слід виходити з того, що будь-які вимоги, заяви, пропозиції, тощо необхідно спрямовувати до відповідних виконавців (суб’єктів господарювання у сфері надання житлово-комунальних послуг) у письмовому вигляді з отриманням вхідного реєстраційного номеру або рекомендованим листом з повідомленням про вручення. У разі звернення до диспетчерської служби засобами телефонного зв’язку, необхідно фіксувати ПІБ оператора, а також номер, дату та час відповідної заявки.
У випадку, якщо Ваші права як споживачів порушено при наданні житлово-комунальних послуг, просимо звертатись до Головного управління Держпродспоживслужби у Львівській області:
- за адресою: м.Львів, вул. Д.Вітовського, 18
- із заявою на електронну адресу : [email protected]
- телефонувати на цілодобову гарячу лінію за номером: (044) 364-77-80), (050) 230-04-28 або на Урядову гарячу лінію за номером: 15-45.